pardisland ۱ فروردین ۱۴۰۰ 0 نظر

همه چیز درباره شهر جدید پردیس (معرفی شهر پردیس)

نقشه پردیس

بدون شک شهر جدید پردیس یکی از مهمترین شهرهای تازه شکل گرفته کشور در امر توسعه شهر نشینی است.

معرفی شهر پردیس تهران

با توجه به ازدحام جمعیت در شهر تهران و انتقال بخشی از آن به شهرهای هم جوار سیاست ایجاد شهر جدید در سال 1364 بر اساس مصوبه هیات محترم وزیران اتخاذ گردید و در سال 1368 ایجاد شهر جدید پردیس در کنار محور تهران- مازندران در محلی موسوم به “آب انجیرک” تصویب گردید.

بدون شک شهر جدید پردیس یکی از مهمترین شهرهای تازه شکل گرفته کشور در امر توسعه شهر نشینی است. از آنجایی که مردمی که در کلان شهر تهران در میان انبوهی از مشکلات شهری مانند آلودگی هوا، ترافیک، قیمت های سرسام آور اجاره و خرید ملک زندگی میکنند همواره به دنبال راه حلی برای خلاصی از این مشکلات هستند و با توجه به آب و هوای سالم و پاکیزه، اصول شهرسازی مدرن، ترافیک کم، قیمتهای مناسب ملک، هزینه های کمتر زندگی، توسعه شهری مناسب و مهمتر از همه آینده نگری و سرمایه گذاری هستند قطعا  شهر پردیس یکی بهترین گزینه هاست.

با افتتاح آزاد راه پردیس- تهران در بهمن سال 1389 و تقلیل زمان رفت و آمد به کمتر از نیم ساعت مشکل رفت و آمد شهر پردیس برطرف گردید، علاوه بر آن با توجه به مطالعات انجام شده کلنگ زنی مترو تهران-پردیس در آینده ای نزدیک، میتوان شهر پردیس را شهر متصل به تهران نامید که عملا رفت و آمد ساکنین آن به پایتخت، راحت تر از همیشه صورت خواهد گرفت.با توجه به تمامی موضوعات گفته شده و افق روشن این شهر، شهر جدید پردیس را به قطع میتوان یکی از موفق ترین شهرهای جدید کشور دانست.

جغرافیای شهر پردیس

شهر پردیس در کوهپایه های جنوبی رشته کوه البرز و در ارتفاع 1800 متری از دریاهای آزاد واقع شده و دارای آب و هوای نسبتا کوهستانی سرد و خشک می باشد. میزان بارش سالانه در شهر پردیس حدود 385 میلی متر است. بافت شهر پردیس نسبتا تپه ماهور و دارای شیب است و برخی از فازهای آن دارای شیب و پستی بیشتری نسبت به بقیه است، برای مثال فاز 11، فاز 5 شمالی، فاز 9 شمالی و همچنین قسمت شمالی فازهای 1 و 2 دارای شیب و پستی بلندی بیشتر و فازهای 4 ،5 جنوبی، 6، 7 و 8 دارای زمینهای نسبتا مسطح تر است.

ساختار علمی شهر پردیس

بخشی از فعالیت‌های علمی و اقتصادی شهر پردیس، براساس ایجاد مراکز علمی و فناوری مانند نرم افزار، الکترونیک، مخابرات، برق و علوم پزشکی پایه‌گذاری شده است و بر این اساس فاز 6  شهر پردیس در پایین‌ دست جاده تهران-بومهن با وسعت حدود 400 هکتار به کاربری‌های تحقیقاتی، آموزشی، فناوری و موضوعات مرتبط اختصاص‌ یافته است. پارک فناوری پردیس در همسایگی ایستگاه ماهواره بومهن شروع ساخته شده است. همچنین چندین دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی شهر پردیس وجود دارد که باعث شده شهر پردیس و شهرهای همجوار آن از لحاظ علمی و فرهنگی جایگاه بالاتری را کسب نماید:

  1. دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس
  2. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بومهن
  3. دانشگاه پیام نور واحد پردیس

هیأت وزیران در جلسه مورخه 1388/04/17 موافقت نمود که شهر جدید پردیس به اولین شهر تخصصی جمهوری اسلامی ایران با مأموریت علمی، فرهنگی و فناوری تبدیل شود. از اهداف ماموریت‌گرا نمودن این شهر می‌توان به ایجاد زیرساخت لازم برای رسیدن به اهدافی همچون رتبه اول علمی در منطقه و تأمین بسته کاملی برای جذب و اشتغال نخبگان و متخصصان کشور اشاره نمود. برای رسیدن به این مهم، فعالیت‌های زیر پیش‌بینی‌شده است.

  1. ایجاد مجتمع‌های تخصصی در داخل محدوده و حریم شهر جدید پردیس با رویکرد شهر تخصصی با مأموریت علم‌وفناوری
  2. مجتمع دانشگاهی نانو فناوری ایران
  3. انتقال کامل یکی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی دولتی از شهر تهران به شهر جدید پردیس
  4. ارتقای استانداردها و زیرساخت‌های شهر جدید پردیس
    • تأمین برق پایدار و زیرساخت‌های شهر جدید پردیس
    • منطقه مسکونی ویژه متخصصین (30 هکتار)
    • تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید پردیس
    • تصفیه‌خانه آب شهر
    • خط متروی تهران-پردیس
    • تکمیل سایر پروژه‌های نیمه‌تمام (همچون دهکده سلامت پردیس)
  5. منطقه فناوری‌های پیشرفته تهران با تمرکز بر پارک فناوری پردیس
  6. شهرک صنعتی پردیس

شهر پردیس کجاست؟

فاصله پردیس تا تهران و شهرهای همجوار

شهر جدید پردیس با 276 کیلومتر مربع وسعت از 3 بخش مرکزی، بومهن و جاجرود، 4 شهر پردیس، بومهن، خسرو آباد و سعید آباد و 55 آبادی، روستا، نواحی کارگاهی و زراعی و در فاصله 28 کیلومتری شرق تهران (سه راه تهرانپارس) واقع شده است. پردیس از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت همسایه است. همچنین در غرب آن شهر تهران بزرگ و در شرق آن شهرستان دماوند قرار گرفته است. فاصله شهر پردیس تا شهرستان بومهن حدود 7 کیلومتر، تا جاجرود حدود 12 کیلومتر است، پاکدشت حدود 68 کیلومتر و تا شهر دماوند حدود 68 کیلومتر است.

چگونه به شهر جدید پردیس برویم؟

اگر وسیله نقلیه دارید بهترین انتخاب برای رفتن به پردیس از سمت شرق تهران، آزاد راه تهران-پردیس است، برای دسترسی به آن میتوانید از بزرگراه بابایی و هم میتوانید از بزرگراه همت خروجی آزاد راه را انتخاب کنید و ادامه مسیر دهید تا نهایت در کمتر از نیم ساعت به پردیس برسید.

انتخاب دوم استفاده از تاکسی و اتوبوس است. از ایستگاه مترو فرهنگسرای اشراق، از چهارراه تهرانپارس و یا از میدان نوبنیاد می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس خود را به شهر پردیس برسانید.

آب و هوای پردیس

شهر پردیس در رشته کوه البرز واقع شده و جزو مناطق کوهستانی و چهار فصل محسوب میگردد و اکثرا تپه ماهور و دارای شیب است. شهر جدید پردیس همچنین دارای اقلیمی سرد و خشک است و زمستان‌هایی سرد و برفی و تابستان‌هایی خنک دارد. در کل می‌توان گفت پردیس دارای آب و هوایی خنک، پاکیزه و مطلوب است.

نقشه شهر پردیس

برای دیدن جزئیات، موقعیت جغرافیایی فازها، محلات و خیابانهای شهر پردیس میتوانید از نقشه شهر پردیس استفاده نمایید.

نقشه پردیس
نقشه شهر پردیس

جاذبه های توریستی و گردشگری پردیس

 از جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک به پردیس می‌توان به آبشار کمرد، دریاچه سد لار، دریاچه تار، پیست اسکی آبعلی، منطقه خوش آب و هوای لار، منطقه جوزک اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید اکثر این جاذبه های معروف در فاصله یک الی دو ساعتی پردیس هستند.

دریاچه سد لار پردیس
سد لار

 

دریاجه تار
دریاچه تار
آبشار کمرد پردیس
آبشار کمرد

کدام فاز شهر پردیس بهتر است؟

شهر پردیس تهران 11 فاز دارد اکثر فازهای آن مسکونی بوده و تعدادی نیز برای کاربری هایی نظیر صنعت، توریست و تحقیقات اختصاص داده شده اند و در حال حاضر بعضی از فازهای مسکونی پردیس هنوز بصورت کامل تکمیل نشده و در دست احداث هستند.

فاز ۱ تا ۴ پردیس از فازهای مسکونی و قدیمی این منطقه است. این محدوده دارای خانه‌های ویلایی و آپارتمانی است. همچنین امکاناتی چون سینما، پارک، مراکز خرید، و… در این محدوده فراهم شده است. اغلب خانه‌های فاز ۱ تا ۴ پردیس دارای متراژهای زیاد و قیمت‌های نسبتا بالایی هستند. شهر پردیس همچنان در حال رشد است و فازهای مسکونی و تجاری زیادی در این منطقه درحال تکمیل و بهره برداری هستند.

همچنین میتوانید راجبه خانه های ویلایی پردیس مطالعه بیشتری داشته باشید.

نقشه پردیس
نقشه شهر پردیس

لطفا برای کسب اطلاعات در مورد شهر دماوند بر روی آن کلیک نمایید.

پیام بگذارید